„A graffiti-eltávolítás a 21. század elejének egyik legizgalmasabb és legfontosabb művészeti irányzatává vált. Gyökereit az absztrakt expresszionizmusban, a minimalizmusban és az orosz konstruktivizmusban találhatjuk, és ezeket folytatva a modern művészet jövőjének fontos építőkövévé vált.” – hallhatjuk Matt McCormick rövid dokumentumfilmjében, amely A graffiti-eltávolítás tudatalatti művészete címet viseli.
Ami különösen érdekessé teszi a mozgalmat – állítja McCormick –, az az, hogy a művész (értsd: a városi munkás) nincs tisztában azzal, hogy művészeti alkotást hozott létre. A tudattalan, vagy tudat alatti művészet egyáltalán azért lehetséges, mert az embernek igénye van arra, hogy műalkotásokat hozzon létre napi szinten. Persze, ahogy a tudatos művészet esetében, úgy itt is léteznek gyengébb darabok – ezek a mindennapi cselekvések körében maradnak. De, McCormick felfedezése szerint, kikerülnek elég jól sikerült műalkotások is. A legérdekesebb példája ennek az ún. buff, azaz a lefestett, eltűntetett graffiti jelensége.
A vastag festékréteggel készült, egybefüggő, színes környezetbe festett formák három csoportba sorolhatók. 1. Szimmetrikusak. Ezek a szabályos négyszögek (általában téglalapok és négyzetek csoportja). 2. Fátyolosak. Itt a festék követi a lefestendő és eltüntetendő graffiti betűinek a vonalvezetését, így hangsúlyossá téve az lebuffolt darab eredeti karakterét. 3. Radikálisak. Itt a tudatlan művész sem szabályos geometriai formákat, sem a lefestett graffitit nem használja segítségként festményének készítésekor. A graffiti-lefestéskor létrejövő műalkotások rokoníthatók többek között Kazimir Malevich (1879-1935) és Mark Rothko (1903-1970 jobbra) munkáival.
A graffiti-eltávolítás tudatalatti művészete című rövid dokumentumfilmet az Art Forum 2002-ben a legjobb 10 film közé sorolta. Levetítették a Moszkvai Biennálén, az Art Baselen és a MOMA-ban is. Az interneten csak egy részlet tekinthető meg a 17 perces filmből. Matt McCormick Portlandben született, film- és videóművész. Műveiben a kortárs művészettel és az urbán környezettel foglalkozik.
Balra egy buff, jobbra egy Rothko kép
Jobbra: Malevich
Jobbra Rothko kápolnája Houstonban