HTML

Street Art Magyarul

street art magyarul heszkyandras@gmail.com

Címkék

45.r.p.m (1) 45rpm (1) 9/11 (1) afrika (1) andré (1) antony miscallef (2) art (12) art in the streets (1) árverés (2) aukció (2) banksy (17) Banksy (2) ben eine (4) billy (1) blek le rat (3) bolin (1) bombing (1) boxi (1) cans (1) capitalism (2) carpet (1) christies (1) conor harrington (3) culture (1) david walker (1) dolk (1) erik berglin (1) escif (2) evan roth (1) exit through the gift shop (3) faith47 (1) Fame Festival (1) felice varini (1) festival (1) film (1) fotó (2) francia (1) garrett miller (1) girls on bikes (1) graffiti (10) graffiti research lab (1) guildor (1) improv everywhere (2) insa (1) insect (1) installáció (7) intervention (1) invader (1) isaac cordal (1) jeffrey deitch (1) jenny holzer (1) jeppe hein (1) jr (4) kapitalizmus (1) kenny (1) kiállítás (3) könyv (1) lazarides (1) liu (1) liu bolin (1) london (5) London (1) malarky (1) marc (1) mark jenkins (2) mobstr (3) mr. (1) mr brainwash (3) münchen (1) m city (1) neozoon (1) new york (3) obey (1) oslo (5) párizs (1) paul (1) paul moose curtis (1) peking (1) penfold (1) pierre huyghe (1) public art (4) regents canal (1) reverse graffiti (2) roa (2) robbo (1) romanwg (1) sam3 (1) scharf (1) schiller (1) sean martindale (1) shepard fairey (4) slinkachu (2) sophia (1) sotheby (1) sothebys (1) space invade (1) space invader (1) stencil (3) steve (1) steve lazarides (2) stik (1) stop motion video (1) street (9) streetart (1) street art (50) street art (2) sweet (2) t&j (1) tag (1) team robbo (1) ted (1) thierry guetta (1) toof (1) vers (1) vhils (5) westminster (1) woostercollective (1) zevs (2) Címkefelhő

Mit keres egy búzamező New York kellős közepén?

2012.01.04. 01:40

 

1982-ben Manhattenben a művészet történetének egyik legemlékezetesebb land-art művét készítette el a Budapesten született Agnes Denes.

Agnes Denes 1931-ben Budapesten született röviddel a II. világháború előtt. A háború után családjával Stockholmba emigrált, ahol a középiskoláit végezte, majd New Yorkba költöztek, ahol 1964 és ’68 között a Columbia Egyetemen és a New Schoolban tanult, ahol különféle stílusokban festeni kezdett. 1968-ban felhagyott a festészettel és a műtermet maga mögött hagyva olyan életművet kezdett, mely felmutatta és mostanáig tárgyalja a művészet ezen forradalmi időszakának néhány kulcsfontosságú témáját. Otthagyta a művészet elefántcsonttornyát, és a 60’-as években kialakult land-art műfajában hozott létre műalkotásokat, köztük a Manhattan kellős közepén készült Wheatfield, a Confrontation, azaz Búzamező - egy ellentét címűt.

wheatfieldagnes.jpegAgnes Denes

A dolog úgy kezdődött, hogy 1982-ben a Public Art Fund meghívta Denest New York-ba, hogy készítsen egy szabadtéri szobrot, amelyet ő aztán úgy fogott fel, mint egy talajjavító projektet az alsó Manhattanben található, feltöltött terület számára. Ez a kerület, a Battery Park City akkor mintegy négy és fél milliárd dollárt ért. A Búzamező maga egy kb. kétholdas terület, ahonnan a Szabadság-szobor, a világkereskedelmi központ és a Wall Street környéke (volt) látható. Az ellentét, melyre a cím utal, a természet és a kultúra szembenállására vonatkozik, vagy a búzamező és a hatalmas, szögletes épületek ellentétére, melyek a búzamező fölé tornyosulnak, amikor amaz nő és virágzik (május 1-tõl augusztus 16-ig). Mindez utalás a világban jelenlévő éhínség és a kihasználatlan föld ellentétére is.

A projekt kezdetekor ez a terület szemétlerakó volt. Két segéddel és változó számú önkéntesekkel Denes egy évet töltött az elkészítéssel, úgymint a szemét és a kövek elhordásával, a beteges növényzet kigyomlálásával, egy öntözőrendszer felállításával, trágyázással és permetezéssel. Elmúlt a tél. A búza kicsírázott. A mező zöldből aranysárgává lett, és hullámzott a kikötő és a tenger felől jövő szellőben. Olyan volt, akárcsak egy álom, mint egy mező a görög mitológiában, ahol a fiatal nők virágot szednek, és maguk is virágok, amelyeket a halál tép le. Fél tonna egészséges arany búza learatása után a Battery Park City égnek törő üveg és acélszerkezetei fedték le ezt a helyszínt.

DenesCompWheatfield1.jpgÍgy nézett ki a terep a mű előtt

wheatlib-xl.jpegÉs így hullámzott a búzamező az idő előrehaladtával

wheatfield-xl.jpeg Volt kombájn, rendes aratás is

Wheatfield1.jpgVáros és természet, mesterséges és organikus ellentéte, provokatív ütköztetése a Búzamező, ahol ebben a kölcsönhatásban értelmeződnek újra ezek a fogalmak. De nem csupán erről van szó, ez még annyira sablonos. Az, hogy a világ egyik legnagyobb városában egy totálisan város-idegen, alien terület sarjad, önmagában elképesztő, civilizációs időutazás, abszurditás-okozta révület, a földi mennyország őrült emelkedettsége és hétköznapisága okozta zavar (azaz ún. "izé"). „Azt gondolom, hogy a művész új feladata az, hogy olyan művészetet csináljon, amely megkérdőjelezi a status quo-t, és az életünk megszokott útjait, a végtelen ellenmondásokat, amelyeket elfogadunk és jóváhagyunk,  értelmes alternatívákat nyújtva mindeközben” – fogalmaz Agnes Denes egyik előadásában.

ez a poszt a Balkon egyik Agnes Denest tárgyaló cikke nyomán készült, amelyet Thomas McEvielly írt és Dr. Dienes Gedeon fordított. link

Kövesd a StreetArtMagyarult Facebookon, vagy ajánld ismerőseidnek!


2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://streetartmagyarul.blog.hu/api/trackback/id/tr373518084

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2012.01.04. 22:18:38

Ilyen kéne nálunk is! Mondjuk a parlament helyére! ;)

Lakásfelújító Feri · http://www.lakasfelujitas1.hu 2012.01.05. 07:54:38

Persze ilyen kellene TrueY! :))

Visszahoznád a sarlós időszakot? A kalapácsot meg már nem tudja senki sem használni, mivel a nehézipart tönkretették hazánkba, sok más iparággal együtt!