Pár héttel ezelőtt az Underbelly elnevezésű projekt egy érdekes videóval jelentkezett: Párizsban, a föld alatt tíz street art művész pingálta ki teljes sötétben titkos katakomba-rendszer falait. A 24 órán át tartó program keretében 10 művész, két fotós a két ötletgazda (Pac és Workhose) valamint egy kísérő riporter mászott le a francia főváros gyomrába. A művészek között ott van Conor Harrington, C215 és How&Nosm is. Az egyik fotós pedig ki más lenne, mint a ’80-as évek graffitijének legendás dokumentálója, Martha Cooper.
New Yorkban kezdődött
Pac és Workhose, két New-Yorki street art-os együtt találták ki a földalatti kiállítás ötletét. A városi folklór szerelmeseiként többször volt dolguk New York elhagyatott metróállomásainak környékén, ahol felfedezték a töksötét, nedves, senki által nem látogatott és teljességgel elfeledett, futballpálya-méretű földalatti komplexumok, állomások romantikus világát. Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy ez a földalatti kóborlás törvényellenes; az alagutak, barlangok a New-Yorki Közlekedési Hatóság keze alá tartoznak. Ugyanakkor legalább ennyire veszélyesek is ezek a helyek. Nem véletlen, hogy az utóbbi években a street artból szinte teljesen kivesző illegalitás új formáját látta meg a dologban Pac és Workhose. Az egyre inkább megrendelések és galériák köré szerveződő utcaművészetből kiszökött a törvénysértés szelleme, amely, már a művészek számára is lassan ismeretlenné vált. Az Underbelly 2008-ban a New Yorki földalatti projektjével visszacsempészte ezt az érzést. Hónapokon át, több száz street art-os pingálta ki a szervezők felügyelete alatt a balrangok falát. Mindeni titokként kezelte az ügyet, de, hogy végül is kitudódjon, mi működik a város legsötétebb zugaiban, a szervezők másfél év eltelte után meghívták egy sétára a New York Times riporterét, aki persze semmilyen információt nem szivárogtathatott ki, semmilyen utalást nem tehetett a pontos helyszínt illetően. A föld alatti kiállításról tehát tudunk, de még gyakorlatilag senki sem látta.
Párizzsal folytatták
Pár héttel ezelőtt megjelent a hír, hogy Pac és Workhose összehozták az Underbelly első európai kiállítását. Nem lehet meglepetés, hogy Párizsra gondoltak, hiszen köztudott, hogy a francia főváros alatt gyakorlatilag egy eltemetett világ rejtőzik. 2004-ben a rendőrség egy komplett szórakozóhelység (világítással, vetítővászonnal, nézőtérrel, bárral) nyomaira bukkant. Mikor visszatértek megvizsgálni, hogy pontosan hogyan oldották meg a „lentiek” a világítást, egy cetli fogadta őket: „Ne vesződjetek azzal, hogy ránk találtok”. Szóval Párizs hasonlóan New Yorkhoz, szintén helyt ad egy földalatti street art kiállításnak. A line-up szerényebb; tízen festettek, és nem egész 24 óráig tartott a műsor. A festéskor a művészeknek meggyűlt a baja a spray-vel, hiszen nem tudott a tárna kiszellőzni, ahol dolgoztak. SheOne arról panaszkodott, hogy alig látta a festményét. Fényről saját maguk gondoskodtak (kempinglámpákat vittek le). Egyébként az egészet több hónapnyi előkészület előzte meg.
Art Basel Miami
Az Underbelly pár napja Miamiba költözött, noha nem az underground projektjét bővítette, hanem az gigantikus művészeti fair-re, az Art Basel Miamira érkezett egy kiállítás erejéig azokból a művészekből, akik részt vettek a New York-i és a párizsi festéseken. Filmek, fotók, egyéb dokumentációk segítségével mutatják be, miről is szól az Underbelly. Zárójel: sokan kérdezhetik, hogy vajon Banksy részt vett-e a projektben; nem, nem akart kockáztatni, és emellett éppen filmjével, az Exit Through the Gift Shoppal foglalkozott. Az egész Underbelly rettenetesen bizarr. Ott vannak a művek a föld alatt, senki nem látja őket, aki pedig már látta, csak egyszer tehette meg mindezt. Aki megpróbált bejutni a titkos tárnákba New Yorkban, a rendőrség lekapcsolta. Olyan kiállítás ez, amiről nem is tudjuk, minek jó, kinek szól. Talán annak a gondolatnak a radikalizálásáról van szó, hogy egy street art mű csak a dokumentáció formájában létezik már – vagy mert lebuffolták, vagy mert nem ismerni a pontos helyét. Ebben az esetben egy létező graffiti eljátssza, hogy nem létezik, és nem csak eljátssza; számít arra, hogy nem látjuk. Nekem ez tetszik.